مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

تحلیل چهار نوع برنامه تلویزیونی

باکس خبری:
یکی از بهترین انواع باکس خبری ؛ اتاق خبر در شبکه منوتو میباشد . این باکس خبری به دلیل تفاوت زیاد آن با انواع مشابهش بسیار جالب توجه است. ازجمله اینکه . اخبار پخش شده از شبکه های مختلف عموما حالتی بسیار رسمی و جدی دارند و تنها اخبار بیست و سی و یا بی بی سی در مواردی سعی کردند این خشکی و رسمیت زیاد را از بین ببرند. ولی در این شبکه با قرار دادند چندین جوان در کنار هم و خواندن اخبار مختلف دنیا بصورت یک بحث گروهی حالتی جالب ایجاد کرده.
گروه خبر تلویزیون '' من و تو ۱ '' با روش و زبانی تازه شما را در جریان آخرین خبرهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار خواهد داد. نگاهی به سرخط روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف ایرانی، مروری بر نشریات بین‌المللی و همچنین بررسی صفحات تاریخ ۳۱ ساله اخیر و سخن روز و هفته، قسمتهای دیگری از برنامه اتاق خبر تلویزیون '' من و تو ۱ '' است. انها در پایان هر هفته آخرین قیمت کالاهای مصرفی شما در ایران و بریتانیا را مقایسه کرده و آنرا به شما اطلاع می دهند.
این باعث میشود در ابتدای امر تعداد کمی احتمال دهند که این پخش اخبار است. تازگی و جدید بودن حالت پخش این برنامه جالب توجه است . از موارد دیگر موفق بودن این برنامه ساعت پخش آن است. این برنامه ابتدا در ساعت 21:30:00 پخش میشود . که زمانی مناسب برای اهل خانوادست که اخبار گوش دهند . و زمان آن با زمان پخش اخبار در شبکه های داخلی ایران تداخل ندارد و این باعث جذب مخاطب میشود.
این برنامه در ساعت بیست و چهار نیمه شب بازپخش میشود و گروهی هم که در ابتدای شب موفق به دیدنش نشدند در آخر شب میتوانند تکرار این  برنامه را ببینند.
این باکس خبری هم اخبار داخلی ایران را پوشش میدهد و هم اخبار خاورمیانه و اخبار جهانی را .
این برنامه به ظاهر دارای جهت گیری خاص سیاسی نمیباشد ولی در اصل در زیرپوست آن میتوان جهت گیری خلاف نظام داخلی ایران را دید. که از عیبوب این برنامه میباشد.
اخباری که توسط مجریان گفته میشود حالتی گفتگویی دارد و هر بخش را یکی از مجریان میگویند و از نکات قابل توجه این است که مجریان به دوربین خیره نمیشوند و اخبار را در واقع برای بقیه دوستانش در استودیو میگوید و این خود جذابیت دارد. و در واقع دیدی نوین به پدیده باکس خبری است.
این برنامه اخبار علمی یا فرهنگی هنری زا پوشش نمیدهد و عموما تنها به اخبار سیاسی مملکتها میپردازد . که این هم نوعی حسن برای افرادی است که تنها دنبال اخبار سیاسی هستند و هم نوعی عیب محسوب میشود زیرا برای کسانی که خواهان همه انواع اخبار هستند من جمله هنری و فرهنگی بخشی تعبیه نشده است.

ایده  "اتاق خبر" در اصل برای یک کانال تلویزیونی که می خواهد نسل جوان را به خود جلب کند، ایده خوبی است. در این برنامه، عده ای به اصطلاح "خبرنگار" یا شاید در این مورد بهتر بشود گفت "خبر جمع کن"، خبرها را برای هم می خوانند
تهیه کنندگان برنامه  تلاش می کنند تا با استفاده از دوربین های روی دست و وارد کردن تکان های عمدی بر آن ها  احساس تحرک و پویایی یک برنامه فی البداهه بدون سناریو را بطور مصنوعی به بینندگان منتقل کنند. اما محتوای برنامه و شیوه اجرای خبرنگاران با فی البداهه بودن برنامه همخوانی ندارد و  این یک مشکل اساسی است که نیازمند پرورش ایده خام "اتاق خبر" است.
برنامه "اتاق خبر" می خواهد این حس را منتقل کند که به  بیننده تلویزیون این فرصت را داده است تا درقلب ارتباطات لحظات آخر تنظیم خبرها قرار بگیرد. به همین دلیل فی البداهه بودن حرکات دوربین  قابل توجیه می شود. البته  استفاده از این تکنیک زمانی مشکل ایجاد نمی کرد که آنچه که در جلوی دوربین اتفاق می افتاد واقعا این احساس را به بیننده منتقل می کرد که در همان زمان که  مجریان بطور طبیعی داشتند خبرها را برای اولین بار برای همدیگر بازگو می کردند، دوربین هم برنامه را ضبط می کرد. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
بیننده شک می کند که شاید آن ها در حال تمرین اجرای  اخباری هستند که قرار است بعدا جلوی دوربین های استودیو پخش خبر آن را بطور زنده برای بینندگان اجرا کنند.  هیچ چیز  اصلا روشن نیست و بیننده  کاملا گیج می شود و بطور مدام در حال حدس زدن است..
برای پرورش بهتر این ایده، تهیه کنندگان می توانستند از نمونه های خوب فیلم هایی بهره بگیرند که در آن ها از تکنیک های فی البداهگی و مستند سازی همزمان بخوبی استفاده شده است. از میان این دسته فیلم ها می توان به  " office" که از کانال 2 بی بی سی و "Drop  the Dead Donkey"  که از کانال 4 انگلیس پخش می شوند، اشاره کرد.
مشکل دیگر  برنامه "اتاق خبر" این است که  بندرت از تصویر و گرافیک در آن استفاده می شود در حالی که استفاده از این المان ها برای قابل هضم تر کردن خبر تلویزیونی حایز اهمیت است.

برنامه تلویزیونی:
از برنامه های تلویزیونی که مناسب با مخاطب خود میباشد برنامه آشپزی در شبکه پی ام سی است.
نایجلا لاوسون یکی از آشپز های خانگی معروف می باشد که در بسیاری از برنامه های تلویزیونی و مجلات آشپزی حضور داشته و دستور های آشپزی وی نیز طرفداران بسیار دارد.
این برنامه آشپزی هر روز ساعت دوازده از شبکه پی ام سی پخش میشود دارای مخاطب زنان خانه دار میباشد. از نکات مثبت این برنامه اولا تایم پخش آن است که زمانی مناسب است و زنان خانه دار در این زمان  به فکر پخت غذا برای  وعده نیمروز هستند و این برنامه درواقع راهنمایی برای پخت غذاست.
از دیگر نکات مثبت این برنامه این است که برخلاف تمام برنامه های آشپزی داخلی در یک فضای مشخص آشپزخانه با رنگها و طرح های تکراری نمیباشد و برنامه به نوعی حالت یک سریال دارد. خود آشپز که مجری برنامه هم هست برنامه را در اجرا میکند و این بهتر از حضور مجری در کنار آشپز بعنوان یک تستر است که در انتهای برنامه غذا را میچشد و تعریف میکند.
در  این برنامه غذاهایی متفاوت با سبک آشپزی ایرانی ساخته میشود و نوعی جدید برای ایرانی هایی است که بدنبال تنوع در غذا هستند.
همچنین سادگی غذاها و سرعت در پختش بسیار مناسب برای این زمان است که یک خانم خانه دار میتواند این غذا را به سرعت برای وعده نیمروز آماده کند.
این برنامه به نوعی ترکیبی از برنامه های آشپزی باسوپ ایرا میباشد .
از معایب این برنامه این است که مواد غذایی که برای پخت غذا استفاده میکند گاهی ناآشنا برای ایرانیان است و مختص به کشور سازنده میباشد.

برنامه کودک:
یکی از برنامه های کودک که متناسب با مخاطبش تهیه شده کارتون والی پخش شده از شبکه دو سیما میباشد . این برنامه که مخاطب خردسال و هم مخاطب نوجوان را در برمیگرد و یا حتی قشر جوان برای همه این رده های سنی جذاب و مورد توجه است.
از نکات مثبت این انیمیشن آن بود که در ساعت مناسب در روز جمعه پخش شد و این باعث میشود مخاطبان در ساعتی که مربوط به تفریح و سرگمیشان است به تماشای یک برنامه مورد علاقه از تلویزیون بپردازند.
همچنین پخش این برنامه از شبکه دو متناسب با مخاطبان کودکش میباشد .
این انیمشن که فضایی برای آزاد گذاشتن تخیل کودک ایجاد میکند اجازه میدهد تا او جلوه بصری تخیلاتش را ببیند و با موجودی کاملا غریب در یک دنیای غریب آشنا شود و رابطه احساسی برقرار کند و بداند که میتواند تخیلش را در این زمینه تا جایی که بخواهد آزاد قرار دهد.
این انیمیشن که دارای طرفداران بسیار در تمام جهان میباشد در ایرانم با استقبال روبرو شد . و پخش آن از شبکه سیما در یک زمان مناسب ایده ای خوب برای جذب مخاطب و راضی نمودنش بود.

برنامه مستند :
ازجمله برنامه های مستند متناسب با مخاطب خود ساخته شده مستند تمدنهای گمشده پخش شده از شبکه منوتو میباشد. این مستند که هر هفته در ساعت بیست و سه از شبکه منوتو پخش میشود به معرفی تمدنهای قدیمی در دنیای باستان میپردازد. تمدنهایی بزرگ و معروفت که نه تنها برای اهل تاریخ که برای بقیه افراد جامعه نیز جالب توجه است.
این برنامه مستند که هر هفته تنها یکبار پخش و یکبار هم بازپخش میشود از نمونه های خوب برنامه های مستند میباشد.
رده سنی مخاطبان این برنامه نوجوانان و بزرگسالان هستند که با توجه به این رده های سنی زمان بیست و سه زمانی مناسب است.
نوع ساخت برنامه و باز سازی فضای قدیمی چه با کامپیوتر و چه بصورت فیلمهایی کوتاه تاریخ را دلچسبتر و ملموس تر میکند بنوعی که برای همه قابل درک باشد و جذابیت خود را حفظ کند.
پرداختن به موضوع مسیح نیز از عواملی دیگر برای جذاب شدن این مستند است چرا که علاوه بر جنبه مذهبی بودنش بسیار اسرار آمیز است و بنوعی با تمدن روم باستان پیوند خورده و این باعث جذب مخاطب میشود.
در این برنامه علاوه بر داستان زندگی پیامبر مسیح؛ به توضیح و تشریح معماری اورشلیم نیز میپردازد و با جلوه های کامپیوتری زیبایی که از اورشلیم تهیه شده مستند را جذابتر میکنند.
این برنامه مستند مسیح را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار میدهد اول زندگی خود مسیح . پادشاه خونخوار عصر او ؛معماری بنای اورشلیم و حوادث تاریخی آن دوره.
فیلم سینمایی:

ربکا ( ۱۹۴۰ )
Rebecca 1940

کارگردان : آلفرد هیچکاک
نویسندگان : دافن دو موریر
فیلیپ مک دونالد
تاریخ انتشار : ۱۲ آوریل ۱۹۴۰
بازیگران : لورنس اولیویر
خوان فونتاین
جرج ساندرس
جودیس اندرسون
نایگل بروس
مدت فیلم : ۱۳۰ دقیقه
کشور : آمریکا
به‌کا (انگلیسی: Rebecca) نام فیلمی است آمریکایی به کارگردانی آلفرد هیچکاک و تهیه‌کنندگی دیوید سلزنیک که در ۱۹۴۰ ساخته شده و جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری را ازآن خود ساخته است. این فیلم که بر اساس رمان روانشناسانه و پر از تعلیق ربه‌کا، اثر نویسندهٔ انگلیسی دافنه دوموریه ساخته شده است اولین فیلم آمریکایی هیچکاک و اولین همکاری مشترک او با دیوید سلزنیک محسوب می‌شود. سر لارنس الیویه، جوان فانتین و جودیت اندرسون نقش‌های اصلی را در این فیلم بازی می‌کنند.
خلاصه داستان :
ندیمه‌ای جوان در مونت کارلو با مرد جوان ثروتمندی به نام ماکسیم دو وینتر که همسرش ربکا را به تازگی از دست داده است آشنا می‌شود. آندو عاشق یکدیگر شده و ازدواج می‌کنند. ماکسیم همسرش را به عمارت باشکوه ماندرلی می‌آورد اما خدمتکاران که هنوز به همسر اول ماکسیم که به طرز مشکوکی جان داده است وفادارند، خانم دو وینتر جدید را با بی‌میلی به عنوان بانوی خانه می‌پذیرند. اما در رآس آنان خانم دانورس، ندیمهٔ وفادار ربکاست که بانوی زیبارویش را همچنان می‌ستاید و برخوردی سرد و ترسناک با بانوی جدید خانه دارد.

خانم دو وینتر جدید که مرعوب خانم دانورس شده است کم کم به شک می‌افتد که آیا ازدواج او با ماکسیم کار درستی بوده است یا خیر. با این وجود رفتاری طبیعی در پیش می‌گیرد و از همسرش می‌خواهد تا جشن بالماسکه‌ای را در عمارت ماندرلی برگزار کنند. ماکسیم با بی‌میلی می‌پذیرد و خانم دو وینتر جوان سرگرم تهیهٔ لباسی برای خود می‌شود. خانم دانورس به او پیشنهاد می‌دهد تا لباسی همچون لباس کارولین دو وینتر، یکی از اجداد خانواده که پرتره‌اش بر دیوار آویزان است تهیه کند و او نیز چنین می‌کند. در شب جشن ماکسیم از دیدن لباس همسرش عصبانی می‌شود و خانم دو وینتر می‌فهمد که ربکا نیز چنین لباسی را پوشیده بوده و خانم دانورس نیز از این موضوع مطلع بوده است. خانم دانورس به او می‌فهماند که هرگز نمی‌تواند جای ربکا را بگیرد و تا آنجا پیش می‌رود که خانم دو وینتر تصمیم به خودکشی می‌گیرد. اما با برخاستن هیاهویی به حال خود بازمی‌گردد.

در طبقهٔ پایین می‌شنود که قایقی را از زیر آب بیرون کشیده‌اند و جسد ربکا را در آن یافته‌اند. او که شگفت‌زده شده از ماکسیم می‌شنود که جسدی را که قبلا به جای ربه‌کا شناسایی کرده بوده هم او نبوده و به عمد چنین گفته بوده است. سپس برایش توضیح می‌دهد که او و ربکا از ابتدا از یکدیگر متنفر بودند ولی به خاطر خانواده قرار گذاشته بودند تا همچون یک زوج واقعی در جمع حاضر شوند. با این وجود ربکا کم‌کم رفتاری بی‌خیالانه در پیش گرفت و ماکسیم فهمید که او پنهانی با پسرعمویش جک ارتباط دارد. یک شب که ربکا در کلبهٔ ساحلی منتظر آمدن جک بود با ماکسیم روبرو می‌شود و به او می‌گوید که از جک حامله است. در حین بگومگوی آندو با یکدیگر پای ربکا سر خورده و به دلیل اصابت سرش بر زمین جان خود را از دست می‌دهد. ماکسیم که چنین می‌بیند او را در قایقی گذاشته و آنرا غرق می‌کند.

با پیدا شدن جسد واقعی، پلیس به ماکسیم مظنون شده و او را به جرم قتل ربکا بازداشت می‌کند. در پرسش از دکتر ربکا معلوم می‌شود که او حامله نبوده، بلکه سرطان داشته و چون به زودی بر اثر آن از پای در می‌آمده است به شوهرش دروغ گفته تا خشمگین شده و او را بکشد. ماکسیم آزاد شده و به خانه‌اش باز می‌گردد اما می‌بیند که عمارت ماندرلی در میان شعله‌های آتش می‌سوزد. ماکسیم همسرش را می‌یابد و از سلامت او مطمئن می‌شود اما خانم دانورس که خانه را به آتش کشیده است در میان آتش می‌سوزد و می‌میرد.
از نمونه فیلمهایی سینمایی که متناسب با مخاطب خود تولید شده است. فیلم سینمایی ربکا به کارگردانی آلفرد هیچکاک پخش شده از شبکه جم کلاسیک میباشد.
این شبکه که هر شب در این ساعت یکی از فیلمهای برتر تاریخ سینمای جهان را پخش میکند از لحاظ زمانی وقتی مناسب برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. در این ساعت که همه اعضای خانواده دور هم هستند تماشای یک فیلم که بتواند برای همه مناسب باشد جذاب خواهد بود . پخش آثار کلاسیک سینمای جهان که بعضا نایاب هستند در یک زمان مناسب برای افراد زیادی جالب توجه است .بخصوص که فیلمها با کیفیت بالا در ورژن اصلی و بدون سانسور پخش شد که تهیه آن در این صورت دشوار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد