مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

بررسی کنداکتور شبانه روزی یک شبکه با توجه به ارزیابی مخاطب:


شبکه یک سیما، به عنوان فراگیرترین و پرسابقه ترین شبکه تلویزیونی ایران ،از عمری بیش از 30 سال در دوران پس از انقلاب اسلامی برخوردارد است و درطی این 30 سال، کوشیده است تا اهداف و کارکردهای یک رسانه ملی را به بهترین و موثرترین شکل به منصه ظهور رساند. این درحالی است که با  احتساب سال های پیش ازانقلاب اسلامی، شبکه یک سیما، به عنوان با سابقه ترین شبکه تلویزیونی ایران، ازعمری متجاوز از40 سال برخوردار خواهد شد که با این سابقه فعالیت، از بعد منطقه ای نیز به عنوان  پرسابقه ترین شبکه تلویزیونی درخاور میانه محسوب می شود. نخستین ایستگاه تلویریونی ایران (TV1) درسال 1347، به صورت غیر رسمی فعالیت خود راآغاز کرد که نخستین فرستنده خصوصی خاورمیانه محسوب می شود و درآمد آن نیز از طریق پخش پیام های بازرگانی تامین می شد.
شروع به کار شبکه یک سیما به سال 1350 یعنی آغاز به کار تلویزیونی ملی درایران باز می گردد که اولین تلویزیونی ملی درایران به صورت رسمی آغاز بکارکرد.
ازابتدای دهه پنچاه، شبکه اول رادیو و تلویزیون، «رادیو و تلویزیون ملی ایران» نام گرفت و در سال1354، پخش رنگی برنامه های آن آغاز شد. پش از پیروزی انقلاب اسلامی، شبکه یک سیما به عنوان شبکه سراسری تلویزیون ایران به فعالیت پرداخت که تا به امروز ادامه داشته است.
برای بررسی کنداکتور یک شبکه؛ شبکه یک از سیمای جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. این شبکه که بعنوان شبکه ملی فعالیت دارد و همه اقشار و سنین جامعه را پوشش میدهد. برنامه های گوناگونی پخش میکند. موضوعات این برنامه ها متفاوت است تا همه انواع مخاطب را جذب کند.
این شبکه یک شبکه بیست و چهار ساعته میباشد و در تمامی ساعات برای مخاطبانش برنامه پخش میکند.این شبکه ابتدای روز را با برنامه تسبیح صبا در ساعت 03:20:00 شروع میکند. که اذان صبح نیز در این برنامه پخش میشود.
 
شمیم بهشت             در ساعت       05:00:00      
زمین سفینه فضایی     در ساعت        05:20:00      
دعای عهد                  در ساعت       05:50:00
     
از دیگر برنامه های صبحگاهی این شبکه میباشد که عموما دارای مخاطبان کمی هستند . و این مخاطبان بخشی مربوط به مشاغلی هستند که نیمه شبها هم فعالیت دارند مثل داروخونه های شبانه روزی . بیمارستانها . نیروهای انتظامی . آژانسها و .... عموما افرادی که کارشان از ساعات هفت تا هشت صبح آغاز میشود و همچنین زنان خانه دار و دانش آموزان در این ساعات خواب هستند و تنها مشاغل خاص و افراد خاص هستند که بیننده این برنامه ها هستند.
در ساعت شش صبح برنامه صبح بخیر ایران پخش میشود. که یک برنامه ترکیبی با سابقه طولانی میباشد و بخاطر تنوع بخشهای آن دارای مخاطبان زیادی میباشد. و از آنجایی که سه تایم پخش اخبار در میان این برنامه قرار دارد قابل توجه افرادی است که میخواهند اخبار روز را در همان ساعات اول صبح داشته باشند. از محاسن این برنامه علاوه بر بخشهای متنوع آن این است که بعد از گذشت چند ماه دکورهای بخشهای مختلف عوض میشود و یا یعضی بخشها حذف و بخشهایی جدید اضافه میشود و این خود از یکنواخت بودن برنامه جلوگیری میکند. این برنامه بخاطر ساعت پخش آن از مخاطبان زیادی برخوردار است . چرا که عموما اغلب افراد جامعه بعد از بیداری در تایمی که به صبحانه خوردن و آماده شدن اختصاص داده اند به تماشای تلویزیون هم میپردازند . همچنین در اغلب سازمانها و اداره ها تلویزیونهایی برای رفاه کارمندان و یا ارباب رجوعان وجود دارد که بعد از حضور کارمندان و ارباب رجوعان روشن میشوند. همچنین از دیگر مخاطبان زنان خانه دار هستند که بعد از رفتن همسر و فرزندان در حین انجام دادن کارهای خانه به تماشای تلویزیون هم میپردازند . از این روز صبح بخیر ایران چون دارای بخشهای مختلفی است بنوعی همه این مخاطبان را سعی میکند پوشش دهد . حتی کودکان را قبل از رفتن به مدرسه با پخش کارتونهایی کوتاه.
در ساعت 09:15:00 برنامه باشما پخش میشود که یک برنامه زنده میباشد در مورد مضامینی چون مسکن ؛راه ؛ کار و دانش بحث میکند. که مخاطبان آن مختص به افرادی هستند که بطور اتفاقی به تماشای آن بپردازند و یا  بخواهند در مورد موضوعات این برنامه اطلاعی کسب کنند.
در ساعت 10:00:00 صبح سریال همه فرزندان من ژخش خواهد شد . که از لحاظ محتوای بیشتر مربوط به زنان خانه دار میباشد . این سریال تکراری میباشد و حتی در زمانی که برای اولین بار هم پخش میشد دارای مخاطب چندانی نبود.
در ساعت 10:30:00 برنامه سیمای خانواده پخش میشود. که این برنامه هم مانند صبح بخیر ایران یک برنامه ترکیبی است و بیشتر دارای مخاطبان زنان خانه دار است. ازجمله برنامه های موفق شبکه یک سیمای خانوادست . این برنامه دارای بخشهایی مورد علاقه زنان خانه دار ازجمله آشپزی ؛ آموزش هنرهای دستی و  بحثهای روانشناسی است.
در ساعت 12:30:00 برنامه آفتاب شرقی که دارای مضمون مذهبی به همراه اذان ظهر است ؛ پخش میشود.
در ساعت 13:40:00 برنامه موج که یک برنامه خبری است ؛ پخش میشود . و به نقد اخبار و گزارشات شبکه های مختلف میپردازد . اخبار نیمروزی در ساعت چهارده پخش میشود . که تقریبا تمام اقشار جامعه سعی میکنند برای بدست آوردن مهمترین خبرهای جامعه و دنیا ؛آن را ببینند.

بعد از اخبار تکرار سریال شب قبل پخش خواهد شد . که عموما در این زمان خانواده ها به استراحت میپردازند . و زمان مناسبی برای دیدن سریال است .
بخاطر شروع هفته دفاع مقدس تلویزیون بخشی از برنامه ها را به این مناسبت اختصاص داده است .ازجمله
 
شکست حصر آبادان             15:30:00      
      
ولایت عشق                       16:00:00      
سنگر سازان بی سنگر          17:10:00      
گذری بر دیار خوش منظر        17:20:00      
      
      
      
      
که همه از برنا مه های مناسبتی در این هفته میباشد . البته  در این تایم تلویزیون از مخاطبان چندانی برخوردار نیست و افراد شاغل در راه برگشت به منزل میباشند و عموما اهل خانه در این ساعت استراحت میکنند . کودکان هم در این ساعت منتظر دیدن کارتون میباشند و از این لحاظ شبکه دو که شبکه کودک است این مخاطب را به خود اختصاص داده و شبکه ملی از پخش برنامه برای خردسالان و کودکان غافل شده است.     
  در ساعت 17:40:00 برنامه صفر تا سی پخش میشود که یک برنامه گفتگویی در مورد خود اشتغالی میباشد . و انواع مشاغل را معرفی میکند . تایم این برنامه با توجه که موضوع آن و گروه مخاطبش که افراد جوان و دنبال کار هستند مناسب نیست . چرا که در این ساعت جوانان عموما وقت برای تماشای تلویزیون نمیگذارند.
در ساعت 18:10:00 برنامه کمی متفاوت پخش میشود . مخاطب این برنامه بیشتر نوجوانان میباشند . و از این لحاظ دارای زمان مناسب میباشد. در این برنامه به معرفی افراد خاص جامعه که به مدارج بالا رسیدند میپردازد . و از این لحاظ نه برای نوجوانان که برای بقیه افراد هم که به تماشای این برنامه میپردازند ؛ جالب و مورد توجه است.
در ساعت 19:00:00 پخش اخبار وجود دارد . که هنگام تابستان به علت طولانی بودن روزها این زمان برای پخش اخبار مناسب نیست چرا که بیشتر افراد بیرون خانه هستند و در این زمان وقت برای دیدن اخبار ندارند . اما در زمستان در این ساعت افراد خانواده گرد هم جمع میشوند و پخش اخبار مناسب است .
ساعت 19:40:00 زمان پخش کتاب داست که  برنامه جالب توجه برای سنین مختلف میباشد و دارای زمان مناسبی هم هست . چرا که در این زمان اکثر افراد در خانه هستند و نیاز به سرگرمی دارند که پخش کتاب دا میتواند برایشان جالب توجه باشد.
 
مستند الفبا    19:50:00      
پس از سالها    20:20:00      
اخبار    21:00:00      
نماهنگ    21:40:00      
سایه روشن    21:50:00      
پرستاران    22:20:00      
پارک ملت    23:00:00     

از برنامه های آخر شب میباشد . از برنامه های مناسب پخش اخبار ساعت بیست و یک میباشد که دارای مخاطب بالایی است. همچنین پخش سریال در ساعت بیست و دو و بیست. البته انتخاب نوع سریال بسیار مهم است چرا که اغلب سریالهای پخش شده در این تایم کسل کننده و دارای موضوعاتی مخصوص زنان خانه دار هستند در صورتی که این تایم برای تمام افراد خانوادس و باید سریالهایی با موضوعات گسترده تر و مناسب برای تمام اعضای خانواده پخش شود .
برنامه پارک ملت ، برنامه ی موفقی است که شبها به غیر از روزهای تعطیل از 11 الی 1 شب روی آنتن شبکه یک سیما میرود نکته مهم و قابل تقدیر لوگوی این برنامه است ، نماد تک چشم به عنوان نماد شیطان امروز در برخی از رسانه های مهم دنیا استفاده میشود و این تصویر دو چشم در کنار لوگوی پارک ملت مقابله خوبی برای این مهم است ، و از طرفی میتواند نماد آگاهی و بصیرت هم باشد البته این برنامه با حضور آقای شهیدی فر به عنوان مجری نکات مثبت بسیاری را دارد.
شبکه یک ؛ یک شبکه ملیست و باید تمام اقشار و سنین  را پوشش دهد . برنامه های این شبکه در موارد کمی جذب مخاطب میکند و برای گروه جوان چندان مناسب نیست . و به نوعی شبکه ای برای افرادی در سنین بالا میباشد . این شبکه با اینکه نام شبکه ملی را برای خود برگزیده اما توجهی به برنامه های مخصوص کودکان نوجوانان و جوانان ندارد. و تنها قشری که شاید در ساعات صبح رضایتمندی از این شبکه داشته باشند زنان خانه دار است. از نکات مثبت این شبکه وجود اخبارها در ساعات مختلف است . اما باکس خبری این شبکه سالهای سال است که روندی یکنواخت دارد و بروز رسانی نشده . و از این لحاظ شبکه دو و سه بهتر عمل کرده اند.
برنامه های بعد از نیمه شب عموما تکراری و خالی از موضوعات مناسب است . در صورتی که اغلب جوانان بعد از نیمه شب بیدار هستند و این تایم میتواند به پخش برنامه ای برای این گروه بپردازد . چرا که تنها شبکه ای که به این تایم اهمیت میدهد شبکه سه با پخش فوتبال است . اما پخش برنامه های مورد توجه جوانان و یا فیلمهای سینمایی با موضوعات مورد پسند این قشر در این ساعت میتواند موفق باشد.
از آنجا که نقش شبکه یک در نشان دادن چهره کلی نظام ،بارزتر و پررنگ تر است لذا طراحی ،برنامه ریزی،تولید،تامین و پخش برنامه های آن بر اساس سیاست های مصوب سازمان به ویژه منشور رسانه ،برنامه های توسعه کشور،سند چشم انداز 20 ساله و در چار چوب اصول و خط مشی برنامه  ریزی و به منظور تبلیغ و تحکیم ارزشهای اسلام، نظام همبستگی و وحدت ملی، ایجاد تفاهم ، همدلی و اعتماد بین مردم و نظام و همچنین کمک به ترسیم و ایجاد آینده ای روشن و تلطیف روحیه مخاطبان، جزو ماموریت اصلی یا فلسفه وجودی تشکیل شبکه یک سیماست.
شبکه یک ، شبکه رسمی و ملی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که بیشترین میزان پخش آن اختصاص به موضوعات اجتماعی ، اطلاعات عمومی و سیاسی دارد و با رویکردهای اصلی اطلاعاتی و ارشادی برا ی عموم مخاطبین (به ویژه بزرگسالان ) در قالب ساختارهای مختلف برنامه پخش می کند .
تعریف و مشخصات نشان شبکه یک سیما
 نشان شبکه یک سیما بخشی از نشان رسمی «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» است که از سال های 75-1374در پخش شبکه به عنوان علامت یا نماد تصویری شبکه معرفی شد. نشان از دو شکل مربع، در بخش بیرونی و دایره در بخش درونی تشکیل شده است.
 مربع:  نمادی از چار چوب و تشکیلات بوده و هنگامی که بر یک رأس خود قرار گیرد حالتی پویا پیدا کرده و در اینجا به عنوان «کادر و چار چوبی برای ارائه تصویر» در نظر گرفته می شود.
 دایره: در عین حالی که به عنوان نمادی از کرۀ زمین بیانگر نگاهی جهان شمول در رسانۀ ملی است، نمادی از «چشم و دیدن»  نیز به شمار می رود. دو شکل در تقابل با یکدیگر از یک ارتباط منطقی برخوردار بوده و هماهنگی خوبی بین فضای تاریک روشن نشانه وجود دارد. جدا از این، کلیت نشان به نوعی تداعی کننده «چشم» به عنوان وسیله ارتباطی مخاطب با رسانه است. این نشان در برگ ها و اوراق اداری سازمانی در وله ها و میان برنامه ها و همچنین به عنوان نشانۀ شبکه در گوشه کادر تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ آرم شبکه رنگ آبی فیروزه ای (سبز ایرانی) است که در کاشیکاری و معماری ایران کاربرد فراوان داشته و از دیدگاه نمادی نیز این رنگ معرف تمدن و فرهنگ اصیل و غنی ایرانی اسلامی است.  این رنگ، در دو روش چاپی و تلویزیونی به صورت زیر است: الف: mode  CMYK   (چاپ چهار رنگ):  Y=25 , C=100 این رنگ در چاپ به صورت آبی  فیروزه ای در سربرگ های فعلی شبکه مورد استفاده قرار گرفته است. (ضمناً براساس دستور العمل کمیته ساماندهی سربرگ ها و اوراق اداری که با بخشنامه  ریاست محترم سازمان در اداره کل حافظت اسناد حراست تشکیل شده، اسامی تمام شبکه ها در سربرگ ها و اوراق اداری سازمانی، خط نستعلیق می باشد.

شبکه یک سیما در طی 10 سال گذشته ، همواره حجم قابل توجهی از برنامه های تولید شده در معاونت سیمای سازمان صدا وسیما را به خود اختصاص داده است . آمار سال 1379 نشان می دهد شبکه یک سیما در این سال به میزان 2308 ساعت برنامه تولید کرده است . این در حالیست که آخرین گزارش عملکرد شبکه ( سال 89 ) نشان می دهد که شبکه یک سیما ، حجم تولید برنامه های خود را به میزان 3696 ساعت رسانده است که نسبت به سال 1379 ، درحدود 160 درصد رشد را نشان می دهد.
لازم بذکر است ازحدود 3696 ساعت برنامه تولید شده در شبکه یک سیما طی سال 1389، درحدود 60 ساعت آن دارای طبقه (الف) ، 324 ساعت طبقه (ب) ، 2263 ساعت طبقه (ج) ، 1049 ساعت طبقه (د) بوده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد