مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

مخاطب شناسی

این صفحه،صفحه آموزشی کلاس درس مخاطب شناسی به راهنمایی استاد محمود اربابی است.

یک نظر شخصی در مورد برنامه های تولیدی/مذهبی تلویزیون ایران :

با یادش ...

به نظرمن ابتدا باید چند نکته را به درستی در رابطه با دو موضوع کلی رسانه ی تلویزیون در ایران و دین رسمی ایران شناخت .

تلویزیون رسانه ای ست دیداری و شنیداری. رسانه ی تصویری به همراه صدا ، رسانه ای را به وجود می آورد که ماهیت آن کاملا متفاوت با رسانه های تصویری ، و صدا به طور جداگانه است . تصویر و صدا به صورت منفرد قابلیت های بسیار زیادی در القای مفاهیم به مخاطبان خود دارند که اگر با هم ترکیب شوند رسانه ای کاملا متفاوت را به وجود می آورد که شامل قابلیت های دیگری ست .


به نظر من عدم شناخت مناسب از ماهیت این رسانه و قابلیت های آن باعث شده برنامه هایی که تهیه و پخش می شوند چندان با مخاطب ارتباط برقرار نکنند . تنها با نگاه کردن به چند برنامه به درستی می توان تشخیص داد در اکثر موارد تولیدات داخلی تصاویر و صدا نه تنها به تنهایی به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه به صورت ترکیبی هم نادرست در کنار هم چیده شده اند .

از منظر دیگر تلویزیون در ایران رسانه ای ست ملی و دولتی . از آن جهت که دین رسمی در ایران دین اسلام است و اسلام دینی تک بعدی نیست و زندگی انسان ها را همه جانبه در بر دارد و راهی برای گریز در هیچ زمینه ای از زندگی بشری را فراهم نیاورده است ، پس نمی توان در ایران رسانه ای داشته باشیم که دین از آن جداشده باشد و تنها شبکه ای یا برنا مه ای به آن اختصاص پیدا کند .

متاسفانه در این راستا وجود عواملی ، مشکلاتی را در برنامه های تولیدی رسانه ی سیما پدید آورده . عدم شناخت صحیح برنامه سازان از مفاهیم حقیقی دین و عدم درک درست از ابزار بیان این رسانه موجب می شود در بسیاری از موارد برنامه ها نه تنها در راستای دین نباشند بلکه به صورت ضد دینی هم عمل کنند .

- - عدم رابطه ی مناسب بین هنرمندان و برنامه سازان

- - عدم درک صحیح سیاست گذاران و برنامه سازان در زمینه های مذهب و رسانه و هنر

- - عدم درک صحیح هنرمندان از مذهب

و بسیاری دیگر عواملی هستند که موجب می شوند رسانه ی سیمای کشورمان نیرو های متخصصی را از دست دهد و متناسب با آن کیفیت برنامه های تولیدی هم کاهش پیدا کند.

همه ی مواردی که ذکر شد وبسیاری موارد دیگر باعث شده اند رسانه ی سیمای ملی به خوشبینانه ترین نگاه ، مامن مناسبی برای اسلام سکولاریزه باشد .  

 

البته لازم به ذکره که در همین رسانه با این همه استعداد در تولید برنامه های ضد دینی ، برنامه هایی هم ساخته شده که ممکنه ظاهرا ربطی به دین نداشته باشه ولی باطنا خوب تاثیر گذار بوده.

امیدوارم ما مثل بقیه      نشیم                           ان شاءالله

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد